Al-Quran adalah kalam Allah yg diturunkan dalam bahasa arab yg mengandungi berbagai-bagai keindahan bahasa yg tersendiri.Dimana mukjizat bahasa Al-Quran ini tidak mampu ditafsirkan atau difahami begitu sahaja dari luaran ayat Al-Quran.Jika kita seorang yg sentiasa mentadabbur dan mengkaji Al-Quran,terdapat banyak kesenian bahasa Al-Quran yg terkandung di dalamnya dan setiap kesenian dan keindahan bahasa Al-Quran itu mempunyai tafsiran yg berbeza dan tersendiri yg tidak boleh difahami secara luaran ayat Al-Quran itu sahaja.
Di sini kita cuba melihat dan mengkaji bahasa Al-Quran itu sendiri.Daripada 114 surah yg terkandung di dalam Al-Quran,satu surah kita pilih dan kaji bukti kehebatan mukjizat bahasa Al-Quran itu sendiri.Sebagai contoh satu surah iaitu Surah Al-Qamar.Perkataan “ Al-Qamar ” ini terkandung di dalam ayat yg pertama pada permulaan surah ini dan ia menerangkan kepada kita tentang terbelahnya bulan sebagai mukjizat Nabi Muhammad s.a.w.Apa yg lebih menarik lagi perhatian ialah dalam surah ini jika dilihat secara keseluruhan,terdapat satu unsur kesenian bahasa Al-Quran yg dikenali sebagai As-Saja’ ( السجع ).
Bahasa arab kaya dengan pelbagai kesenian dan keindahan balaghah yg tersendiri.Apa yg hebatnya dalam surah Al-Qamar ini dapat dilihat satu dari kekayaan bahasa Al-Quran itu sendiri.Yang dimaksudkan dengan As-Saja’ ini ialah satu alunan irama yg halus yg menggunakan lafaz yg ringkas yg mempunyai kesempurnaan maksud.Dengan lebih mudah untuk difahami ialah satu alunan irama yg sama rimanya pada akhir perkataan bahasa arab.Inilah satu unsur keindahan bahasa yg terkandung dalam surah ini.Jika dilihat dari awal ayat surah Al-Qamar ini hingga ke akhir surah,keseluruhannya menggunakan satu rima yg sama ( huruf Ra ) iaitu satu alunan irama rima yg sama pada akhir setiap ayat dalam surah ini.
Di sini kita cuba melihat dan mengkaji bahasa Al-Quran itu sendiri.Daripada 114 surah yg terkandung di dalam Al-Quran,satu surah kita pilih dan kaji bukti kehebatan mukjizat bahasa Al-Quran itu sendiri.Sebagai contoh satu surah iaitu Surah Al-Qamar.Perkataan “ Al-Qamar ” ini terkandung di dalam ayat yg pertama pada permulaan surah ini dan ia menerangkan kepada kita tentang terbelahnya bulan sebagai mukjizat Nabi Muhammad s.a.w.Apa yg lebih menarik lagi perhatian ialah dalam surah ini jika dilihat secara keseluruhan,terdapat satu unsur kesenian bahasa Al-Quran yg dikenali sebagai As-Saja’ ( السجع ).
Bahasa arab kaya dengan pelbagai kesenian dan keindahan balaghah yg tersendiri.Apa yg hebatnya dalam surah Al-Qamar ini dapat dilihat satu dari kekayaan bahasa Al-Quran itu sendiri.Yang dimaksudkan dengan As-Saja’ ini ialah satu alunan irama yg halus yg menggunakan lafaz yg ringkas yg mempunyai kesempurnaan maksud.Dengan lebih mudah untuk difahami ialah satu alunan irama yg sama rimanya pada akhir perkataan bahasa arab.Inilah satu unsur keindahan bahasa yg terkandung dalam surah ini.Jika dilihat dari awal ayat surah Al-Qamar ini hingga ke akhir surah,keseluruhannya menggunakan satu rima yg sama ( huruf Ra ) iaitu satu alunan irama rima yg sama pada akhir setiap ayat dalam surah ini.
Begitu hebatnya bahasa Al-Quran ini jika dibandingkan atau dicabar kepada kita sbg manusia, manusia memang tidak akan mampu membina satu kata-kata yg mengandungi gaya bahasa seperti yg terkandung dalam surah ini di mana dalam masa yg sama juga setiap dari ayat dalam surah ini mengandungi tafsiran dan maksud yg amat terperinci disebalik uslub kesenian bahasa Al-Quran itu sendiri.Seperti yg kita sedia maklum,bangsa arab memang amat terkenal dengan kehebatannya bersastera,bersyair dan bermadah-madah indah sejak pada zaman jahiliyah lagi. Melihat kepada sejarah atau peredaram zaman jahiliyah itu sendiri,kesenian bahasa As-Saja’ ( السجع ) ini sudah memang lama wujud pada zaman ini dan menjadi satu amalan budaya mereka dalam masyarakat jahiliyah.Bahkan keindahan bahasa ini seringkali diguna pakai oleh masyarakat arab jahiliyah dalam madah-madah sastera,syair mereka dan lain-lain lagi yg mengandungi kefasihan bahasa dan jelas sifat-sifat semula jadi keindahan bahasa itu.
Kalau kita melihat kepada sejarah pada zaman jahiliah itu sendiri,bangsa arab ini memang amat terkenal dengan bangsa yg hebat bertutur kata dan bermadah-madah dengan kepelbagaian kesenian bahasa yg tersendiri.Sehingga Al-Quran itu diturunkan sebagai mukjizat yg tiada tandingannya dan mematahkan segala kata-kata penyair,sasterawan arab pada masa itu.Kita boleh lihat antara beberapa contoh kesenian As-Saja’ ( السجع ) ini dalam bait-bait syair arab atau kata-kata :
Dalam contoh di atas ini terkandung gaya bahasa seperti yg disebut.Jika dilihat pada contoh ini jelas terkandung persamaan rima pada akhir huruf iaitu : huruf Ta,huruf Jim dan huruf Ra.Begitulah bentuk gaya keindahan bahasa yg diguna pakai oleh masyarakat arab jahiliah pada masa itu.
Dalam contoh yg lain boleh kita lihat :
Contoh kedua :
Contoh ketiga :
Ini juga antara satu bentuk uslub bahasa yg diguna pakai pada zaman jahiliah.Maklumnya bahawa zaman jahiliah ini terkenal dengan kehidupan yg jahil dan jauh dari kehidupan yg sebenar yg berlandaskan Islam.Malah sehinggkan ini juga turut mempengaruhi dalam kata-kata bangsa arab pada ketika itu.Melihat kepada contoh di atas,ia adalah satu bentuk As-Saja’ ( السجع ) yg sebut sebagai ( سجع الكهان ) iaitu satu bentuk gaya bahasa bacaan ahli nujum atau tukang tilik,pemujaan dan penyembahan berhala yg mengandungi unsur mengada-ngada tapi boleh menarik perhatian. Jelasnya jika kita mengkaji kepada sirah dan sejarah Islam,masyarakat arab jahiliah ini juga terkenal dengan amalan-amalan khurafat,kepercayaan pada ahli nujum,tilik nasib dan seumpamanya lagi.Jenis unsur kesenian bahasa seperti ini adalah dicela dan tidak diterima pakai.
Disini dapat diperhatikan antara beberapa kesenian bahasa itu sendiri jika dibandingkan dengan bahasa Al-Quran itu sememangnya jauh berbeza sekali dan tiada tandingannya.Melihat kepada contoh ini,dapat disimpulkan bahawa bangsa arab ini sebenarnya amat terkenal dengan kepelbagaian seni bahasa itu sendiri.Maka tidak heranlah Allah s.w.t mengutuskan Nabi Muhammad s.a.w. bersama mukjizatnya yg agung iaitu Al-Quran dimana indahnya bahasa Al-Quran itu bukanlah bahasa yg direka atau sihir seperti yg ditohmahkan oleh bangsa arab pada masa itu.Tapi itulah hakikat yg sebenarnya mukjizat bahasa arab itu sendiri.
Sekarang ini kita cuba kongsikan sikit sebanyak untuk mengetahui dengan lebih terperinci lagi berkaitan dengan keindahan bahasa As-Saja’ ( السجع ) ini dalam Al-Quran.Secara umumnya kesenian bahasa ini terbahagi kepada dua jenis mengikut kepada persamaan rima hurufnya :
1 ) قصير
Dimana kesenian bahasa ini terkandung dalam bentuk lafaz yg pendek,sedikit dan tidak panjang. Jenis kesenian bahasa ini adalah yg paling pendek sekali iaitu terdiri dari dua lafaz perkatan. Sebagai contoh :
( سورة المدثر )
Dan ada juga As-Saja’ ( السجع ) terdiri dari tiga lafaz atau empat atau lima dan ia berakhir hingga mencecah kepada sembilan atau sepuluh perkataan.Seperti dalam firman Allah :
( سورة النجم )
Dalam contoh lain boleh kita lihat :
( سورة القمر )
2 ) طويل
Jenis kesenian bahasa ini terdiri dari sebelas lafaz dan lebih dari itu lagi ia mengandungi 15 lafaz.Seperti dalam firman Allah :
( سورة هود )
Melihat kepada contoh ayat di atas ini,ayat yg pertama ini iaitu ayat yg kesembilan ini terdiri dari sebelas lafaz.Manakala ayat yg berikutnya pula terdiri dari 13 lafaz.
Umumnya kesenian gaya bahasa ini yg diguna pakai dalam masyarakat arab jahiliah khususnya dalam wasiat,pesanan dan sebagainya lagi.Selain itu juga,perlu kita ketahui dan mengenal antara bentuk-bentuk As-Saja’ ( السجع ) ini :
1 ) Persamaan rima pada akhir huruf dan perbezaan wazan
Bentuk yg pertama ini menunjukkan terdapat persamaan rima akhir huruf dan dalam masa yg sama wujud perbezaan dari segi wazan kalimah tersebut.Contoh :
( سورة نوح )
Berdasarkan kepada ayat ini,menunjukkan persamaan rima pada akhir huruf akan tetapi terdapat perbezaan wazan pada kalimah tersebut.Di mana pada kedua-dua perkataan ini ( وقارا) dan ( أطوارا )terdapat perbezaan wazan.
2 ) Persamaan rima pada akhir huruf dan persamaan wazan
Bentuk yg kedua ini pula menunjukkan persamaan rima pada akhir huruf dan juga persamaan wazan pada kalimah tersebut.Contoh :
( سورة الغاشية )
Demikian pula contoh ini menunjukkan persamaan rima pada akhir huruf dan juga persamaan wazan pada kalimah tersebut iaitu kalimah yg sama.Kalimah ( إيابهم ) dan ( حسابهم ) mempunyai rima yg sama pada akhir huruf dan juga mempunyai wazan yg sama iaitu wazan ( فعال ).
Dalam contoh yg lain juga :
( سورة الإنفطار )
Terdapat persamaan rima pada akhir huruf dalam ayat ini dan juga persamaan wazan pada kalimah tersebut iaitu wazan ( فعيل ).Terdapat juga unsur pengulangan dalam ayat yg pertama dan kedua iaitu pengulangan huruf ( إن ) dan juga ( لفى ).
Demikianlah kita dapat lihat sikit sebanyak salah satu dari keindahan balaghah Al-Quran ini dan jika dibandingkan dengan percakapan dan tutur kata arab,sudah tentu amat jauh beza sekali perbezaan.Timbul persoalan di sini apakah perbezaan antara balaghah Al-Quran dan kalam bangsa arab itu sendiri?Menjadi satu persoalan di sini.Jika melihat dari semua aspek Al-Quran, bahasa dan kehalusan keindahan bahasa Al-Quran itu sendiri,boleh disimpulkan bahawa :
1 ) Kesenian balaghah dalam Al-Quran sebenarnya terlalu banyak tidak terhitung dan tidak terkira dan tiada sesiapa pun yg menguasai keseluruhan balaghah Al-Quran ini melainkan hanya Allah s.w.t. sahaja.Dengan dalil-dalil yg diterokai dan dikaji oleh mereka yg sentiasa mengkaji segala aspek yg terkandung dalam Al-Quran dapat membuka rahsia baru yg terkandung di dalam Al-Quran itu sendiri.Di mana segala rahsia yg terkandung di dalam Al-Quran ini tidak pernah diketahui oleh mereka sebelum ini.
2 ) Al-Quran diangkat naik darjat kesenian balaghah yg terkandung di dalamnya kepada darjat mukjizat dan merupakan satu perkara yg mustahil bagi manusia untuk membawakan contoh, perumpamaan atau sebagainya yg boleh menyerupai Al-Quran.Di sinilah kita dapat lihat bagaimana Al-Quran itu adalah satu mukjizat agung Nabi Muhammad s.a.w. yg diturunkan dan mematahkan semua kalam-kalam bangsa arab pada masa itu seperti yg sudah kita kupas dengan panjang lebar dalam permulaan awal analisis As-Saja’ ( السجع ).
3 ) Kesenian balaghah Al-Quran ini sebenarnya meliputi seluruh aspek dalam Al-Quran dan surah-surah dan ayat-ayat yg terkandung di dalamnya.Jika dibandingkan dengan kalam arab atau percakapan bangsa arab itu sendiri tidak mampu dan sememangnya tidak akan mampu meliputi seluruh aspek balaghah dalam kalam dengan sempurna seperti Al-Quran.
4 ) Kaedah-kaedah balaghah yg diberikan dan digaris panduankan oleh ulama-ulama balaghah yg diguna pakai adalah berbeza dari segi perlaksaannya di dalam Al-Quran dan kalam arab itu sendiri.Di mana jika di lihat melalui percakapan atau kalam arab itu sendiri sahaja terdapat banyak kekurangan dan hilangnya kesempurnaan kesenian bahasa Al-Quran itu jika dibandingkan dengan kalam Allah yg jauh tiada bandingnya hingga ke hari kiamat.
Kerana kalam bangsa arab ini sebenarnya lahir dari bentuk pemikiran manusia yg sentiasa berlaku kesilapan dan kesalahan.Berbandingkan dengan Al-Quran sudah jelas bahawa Al-Quran itu adalah mukjizat yg terkandung di dalamnya uslub bahasa yg luar biasa yg terdiri dari pelbagai kaedah dalam keindahan mukjizat bahasa Al-Quran itu sendiri yg tidak semua mampu memahaminya dan menguasainya.
Saya cuba bawakan satu contoh yg boleh kita lihat kelemahan dan kekurangan yg terdapat dalam kalam arab ini jika dibandingkan dengan kalam Allah dalam Al-Quran.
Satu hari dimana akan dihimpunkan mereka semua yg terdahulu dan yg terakhir,akan berbahagialah mereka yg tergolong dalam golongan orang yg baik-baik,dan akan menderitalah mereka yg tergolong dalam golongan orang yg jahat
Ketiga-tiga contoh yg saya bawakan ini adalah antara kalam arab atau kata-kata indah yg menggunakan uslub As-saja’.Contoh yg pertama adalah kata-kata yg diungkapkan oleh Auf bin rabia’h dan juga contoh kedua yg diungkapkan oleh Syaq bin Sa’ab menyifatkan tentang hari kebangkitan iaitu hari kiamat.Jika kita perhatikan dengan teliti, sebenarnya dalam ketiga-tiga contoh ini menggunakan satu uslub balaghah Al-Quran yg disebut sebagai Iqtibas dari Al-Quran.Kemudian digunakan uslub bahasa Al-Quran itu dengan mereka-reka satu kalam yg seakan-akan menyerupai ayat Al-Quran yg dinisbahkan kepada unsur kepercayaan kepercayaan nujum,penyembahan berhala dan tukang tilik yg menceritakan tentang gambaran hari kiamat.
Terang dan jelas sekali kata-kata ini adalah satu bentuk penipuan.Di sini kita dapat lihat degan jelas perbezaan antara kesenian bahasa Al-Quran itu sendir dengan kesenian bahasa kalam arab itu amat jauh berbeza sekali yg tiada unsur mukjizat dan terpelihara jika dibandingkan dengan kalam Allah yg sudah sememangnya terpelihara mukjizat bahasanya dan tiada langsung keraguan.Melihat kepada kalam arab ini,kita dapat ketahui siapa dari kalangan manusia dalam dunia ini yg tahu tentang hari kiamat,hari kebangkitan dan gambaran hari kiamat itu bagaimana. Tiada sesiapa pun yg tahu.Itulah keraguan yg wujud dalam kalam arab ini seperti yg sudah kita sebutkan tadi bahawa kalam arab ini sememangnya lahir dari pemikiran manusia itu sendiri yg banyak unsur keraguan,kesilapan dan sebagainya lagi.
Ketiga-tiga kalam arab ini menunjukkan bahawa ia adalah satu bentuk pemalsuan dan rekaan keindahab bahasa semata-mata dengan tujuan membenci Islam dan menjatuhkan Islam yg berasaskan kepada As-Saja’ ( سجع الكهان ).
Demikianlah sikit sebanyak yg boleh kita manfaatkan bersama.Bila menyebut tentang balaghah Al-Quran ini,memang tidak dinafikan terlalu panjang lebar dan amat terperinci sangat untuk dikupaskan satu persatu kehalusan mukjizat kalam Allah ini.Wallahu A’lam
saya suke post ni ;)
BalasPadam